Consulta de Guías Docentes



Academic Year/course: 2017/18

272 - Degree in Journalism

25346 - Political and electoral communication


Syllabus Information

Academic Year:
2017/18
Subject:
25346 - Political and electoral communication
Faculty / School:
103 - Facultad de Filosofía y Letras
Degree:
272 - Degree in Journalism
ECTS:
6.0
Year:
3 and 4
Semester:
Second Four-month period
Subject Type:
Optional
Module:
---

5.1. Methodological overview

See "Learning activities " and "Syllabus".

More information will be provided on the first day of class.

5.2. Learning tasks

 

  • Theoretical lectures.
  • Practical lectures.
  • Individual work.
  • Personal study.
  • Assessment activities.

 

5.3. Syllabus

1. Structures of contemporary political communication.

1.1.          Communication and politics.

1.2          Political and institutional communication.

1.3          The political communication office.

2. The role of the mass media and of new technologies in the construction of the symbolic representation of politics.

2.1          Traditional media: press, radio, TV

2.2          Teledemocracies

2.3          Interruptive television: entertainment or political communication?

2.4          Emerging media: social media: FACEBOOK, TWITTER, YOUTUBE, LINKEDIN, MYSPACE.

2.5          Public activism and political mobilisation: SMS

3. Formats for electoral communication and the potential effect on the public. The influence of the US.

3.1          The pre-campaign and the campaign

3.2          Management of the electoral campaign: the campaign public relations office

3.3          Image of the political party, of the candidate and the manifesto

3.4          The electoral message

3.5          Television formats: debate, infotainment, talk shows, late night shows, info/satire shows.

3.6          The adaptation of the political discourse

3.7          The classic rally

3.8          The electoral polls

3.9          Case study: Elections (local, regional, legislative, European)

4. Press and media relation and conditioning processes concerning political actors and institutions

4.1          The relationship between journalists and politicians: A necessary relationship

4.2          Positioning of publishing groups

5. Code of ethics for political communication professionals.

5.4. Course planning and calendar

See the academic calendar of the University of Zaragoza (http://academico.unizar.es/calendario-academico/calendario) and the website of the Faculty of Philosophy and Arts (Schedule of classes: https://fyl.unizar.es/horario-de-clases#overlay-context=horario-de-clases; Examination schedule: https://fyl.unizar.es/calendario-de-examenes#overlay-context=)

More information will be provided on the first day of class.

5.5. Bibliography and recommended resources

[BB: Bibliografía básica / BC: Bibliografía complementaria]

  • [BB] Berrocal, Salomé (coord.). Comunicación politica en televisión y nuevos medios. - 2003 Barcelona: Ariel
  • [BB] Berrocal, Salomé.. Comunicación política en televisión y nuevos medios [recurso electronico] coordinador Salomé Berrocal. . Barcelona : Ariel, 2003
  • [BB] Bongrand, M.. Le marketing politique. - 1993 Paris: UPF
  • [BB] Bourdieu, Pierre. Sobre la televisión / Pierre Bourdieu ; traducción de Thomas Kauf . - 4a. ed. Barcelona : Anagrama, 2001
  • [BB] Bueno, Gustavo. El mito de la cultura : ensayo de una filosofía materialista de la cultura / Gustavo Bueno . - 6a. ed. Barcelona : Prensa Ibérica, 2000
  • [BB] Bueno, Gustavo. El mito de la derecha : qué significa ser de derechas en la España actual? / Gustavo Bueno . - 1ª ed. Madrid : Temas de Hoy, 2008
  • [BB] Bueno, Gustavo. El mito de la izquierda. - 2003 Barcelona: Ediciones B
  • [BB] Canel, María José. Comunicación política : una guía para su estudio y práctica / María José Canel . - 2ª ed., reimp. Madrid : Tecnos, 2008
  • [BB] Castells, Manuel. Comunicación y poder / Manuel Castells ; traducción de María Hernández . - 1ª ed., 1ª reimp. Madrid : Alianza, D.L. 2009
  • [BB] Cómo ganar unas elecciones : comunicación y movilización en las campañas electorales / Pere-Oriol Costa (comp.) Barcelona [etc.] : Paidós, 2008.
  • [BB] Comunicación política / [autores, David L. Swanson...(et al.)] ; Alejandro Muñoz-Alonso, Juan Ignacio Rospir (directores de la edición) Madrid : Universitas, D.L. 1995
  • [BB] Democracia mediática y campañas electorales / Alejandro Muñoz-Alonso, Juan Ignacio Rospir (editores) . - 1ª ed. Barcelona : Ariel, 1999
  • [BB] El candidato marca : cómo gestionar la imagen del líder político / Rocío Zamora Medina (coord.) Madrid : Fragua, 2009.
  • [BB] García Beaudoux, Virginia. Comunicación política y campañas electorales : estrategias en elecciones presidenciales / Virginia García Beadoux, Orlando D'Adamo, Gabriel Slavinski Barcelona : Gedisa, 2005
  • [BB] Hallin, Daniel C.. Sistemas mediáticos comparados : tres modelos de relación entre los medios de comunicación y la política / Daniel C. Hallin y Paolo Mancini ; con un prólogo de María T. Bretones y Carlos Zeller . - 1ª ed. Barcelona : Hacer, 2008
  • [BB] Maarek, Phillipe J.. Marketing político y comunicación : claves para una buena información política / Phillipe J. Maarek Barcelona : Paidós, 2009
  • [BB] MacLuhan, Marshall. Comprender los medios de comunicación : las extensiones del ser humano / Marshall McLuhan ; [traducción de Patrick Ducher] . - 1ª ed. en la colección Bolsillo Barcelona : Paidós Ibérica, 2009
  • [BB] Mazzoleni, Gianpietro. La comunicación política / Gianpietro Mazzoleni ; traducción de Pepa Linares ; revisión técnica de Félix Ortega Madrid : Alianza Editorial, 2010
  • [BB] Monzon Arribas, Cándido. Encuestas y elecciones / Cándido Monzón Madrid : Tecnos, 2005
  • [BB] Monzón Arribas, Cándido. La opinión pública : teorías, concepto y métodos / Cándido Monzón Arribas . - [1a ed., reimp.] Madrid : Tecnos, D.L. 1990
  • [BB] Monzón Arribas, Cándido. Opinión pública, comunicación y política / Cándido Monzón. - Reimp. Madrid : Tecnos, D.L. 2009
  • [BB] New directions in political communication : a resource book / edited by David L. Swanson, Dan Nimmo. . - [1st. printing] Newbury Park, Calif. ; London : Sage, 1990
  • [BB] Nimmo, D. ; Savage, R.. Candidates and their images. - 1976 Santa Monica: Goodyear Pulbishing
  • [BB] Owen, David. En el poder y en la enfermedad : enfermedades de jefes de Estado y de Gobierno en los últimos cien años / David Owen ; traducción del inglés de María Cóndor Madrid : Siruela, D.L. 2010
  • [BB] Pérez Rodríguez, Mª Amor. Los nuevos lenguajes de la comunicación : enseñar y aprender con los medios / Mª Amor Pérez Rodríguez . - [1ª ed.] Barcelona [etc.] : Paidós, D. L. 2004
  • [BB] Política y comunicación en la historia contemporánea / Enrique Bordería Ortiz, Francesc Martínez Gallego, Inmaculada Rius Sanchis (coordinadores) Madrid : Fragua, 2010
  • [BB] Rodríguez Borges, Rodrigo Fidel. Comunicación mediática y espacio público / Rodrigo Fidel Rodríguez Borges, Domingo Fernández Agis . - 1a. ed. La Laguna : Universidad, Servicio de publicaciones, 200
  • [BB] Rospir Zabala, Juan Ignacio. Opinión pública : la tradición americana, 1908-1965 / Juan Ignacio Rospir Madrid : Biblioteca Nueva, 2010
  • [BB] Sartori, Giovanni. Homo videns : la sociedad teledirigida / Giovanni Sartori Madrid : Taurus, 1998
  • [BB] Sartori, Giovanni. Videopolítica : medios, información y democracia de sondeo / Giovanni Sartori . 1ª ed. Madrid : F.C.E. de Españam, 2003
  • [BB] Televisión y urnas 2004 : políticos, periodistas y publicitarios / Victor Sampedro Blanco, (coord.) Madrid : Centro de Estudios Ramón Areces, 2008
  • [BB] Yanes Mesa, Rafael. Comunicación política y periodismo : apuntes para la eficacia del mensaje persuasivo / Rafael Yanes Mesa Madrid : Fragua Editorial, 2009